Compare commits

...

No commits in common. "606791e3d6852ecbbbd0013d6b4d1cc47c89a578" and "main" have entirely different histories.

10 changed files with 55 additions and 762 deletions

63
.gitattributes vendored
View File

@ -1,63 +0,0 @@
###############################################################################
# Set default behavior to automatically normalize line endings.
###############################################################################
* text=auto
###############################################################################
# Set default behavior for command prompt diff.
#
# This is need for earlier builds of msysgit that does not have it on by
# default for csharp files.
# Note: This is only used by command line
###############################################################################
#*.cs diff=csharp
###############################################################################
# Set the merge driver for project and solution files
#
# Merging from the command prompt will add diff markers to the files if there
# are conflicts (Merging from VS is not affected by the settings below, in VS
# the diff markers are never inserted). Diff markers may cause the following
# file extensions to fail to load in VS. An alternative would be to treat
# these files as binary and thus will always conflict and require user
# intervention with every merge. To do so, just uncomment the entries below
###############################################################################
#*.sln merge=binary
#*.csproj merge=binary
#*.vbproj merge=binary
#*.vcxproj merge=binary
#*.vcproj merge=binary
#*.dbproj merge=binary
#*.fsproj merge=binary
#*.lsproj merge=binary
#*.wixproj merge=binary
#*.modelproj merge=binary
#*.sqlproj merge=binary
#*.wwaproj merge=binary
###############################################################################
# behavior for image files
#
# image files are treated as binary by default.
###############################################################################
#*.jpg binary
#*.png binary
#*.gif binary
###############################################################################
# diff behavior for common document formats
#
# Convert binary document formats to text before diffing them. This feature
# is only available from the command line. Turn it on by uncommenting the
# entries below.
###############################################################################
#*.doc diff=astextplain
#*.DOC diff=astextplain
#*.docx diff=astextplain
#*.DOCX diff=astextplain
#*.dot diff=astextplain
#*.DOT diff=astextplain
#*.pdf diff=astextplain
#*.PDF diff=astextplain
#*.rtf diff=astextplain
#*.RTF diff=astextplain

363
.gitignore vendored
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@ -1,363 +0,0 @@
## Ignore Visual Studio temporary files, build results, and
## files generated by popular Visual Studio add-ons.
##
## Get latest from https://github.com/github/gitignore/blob/master/VisualStudio.gitignore
# User-specific files
*.rsuser
*.suo
*.user
*.userosscache
*.sln.docstates
# User-specific files (MonoDevelop/Xamarin Studio)
*.userprefs
# Mono auto generated files
mono_crash.*
# Build results
[Dd]ebug/
[Dd]ebugPublic/
[Rr]elease/
[Rr]eleases/
x64/
x86/
[Ww][Ii][Nn]32/
[Aa][Rr][Mm]/
[Aa][Rr][Mm]64/
bld/
[Bb]in/
[Oo]bj/
[Oo]ut/
[Ll]og/
[Ll]ogs/
# Visual Studio 2015/2017 cache/options directory
.vs/
# Uncomment if you have tasks that create the project's static files in wwwroot
#wwwroot/
# Visual Studio 2017 auto generated files
Generated\ Files/
# MSTest test Results
[Tt]est[Rr]esult*/
[Bb]uild[Ll]og.*
# NUnit
*.VisualState.xml
TestResult.xml
nunit-*.xml
# Build Results of an ATL Project
[Dd]ebugPS/
[Rr]eleasePS/
dlldata.c
# Benchmark Results
BenchmarkDotNet.Artifacts/
# .NET Core
project.lock.json
project.fragment.lock.json
artifacts/
# ASP.NET Scaffolding
ScaffoldingReadMe.txt
# StyleCop
StyleCopReport.xml
# Files built by Visual Studio
*_i.c
*_p.c
*_h.h
*.ilk
*.meta
*.obj
*.iobj
*.pch
*.pdb
*.ipdb
*.pgc
*.pgd
*.rsp
*.sbr
*.tlb
*.tli
*.tlh
*.tmp
*.tmp_proj
*_wpftmp.csproj
*.log
*.vspscc
*.vssscc
.builds
*.pidb
*.svclog
*.scc
# Chutzpah Test files
_Chutzpah*
# Visual C++ cache files
ipch/
*.aps
*.ncb
*.opendb
*.opensdf
*.sdf
*.cachefile
*.VC.db
*.VC.VC.opendb
# Visual Studio profiler
*.psess
*.vsp
*.vspx
*.sap
# Visual Studio Trace Files
*.e2e
# TFS 2012 Local Workspace
$tf/
# Guidance Automation Toolkit
*.gpState
# ReSharper is a .NET coding add-in
_ReSharper*/
*.[Rr]e[Ss]harper
*.DotSettings.user
# TeamCity is a build add-in
_TeamCity*
# DotCover is a Code Coverage Tool
*.dotCover
# AxoCover is a Code Coverage Tool
.axoCover/*
!.axoCover/settings.json
# Coverlet is a free, cross platform Code Coverage Tool
coverage*.json
coverage*.xml
coverage*.info
# Visual Studio code coverage results
*.coverage
*.coveragexml
# NCrunch
_NCrunch_*
.*crunch*.local.xml
nCrunchTemp_*
# MightyMoose
*.mm.*
AutoTest.Net/
# Web workbench (sass)
.sass-cache/
# Installshield output folder
[Ee]xpress/
# DocProject is a documentation generator add-in
DocProject/buildhelp/
DocProject/Help/*.HxT
DocProject/Help/*.HxC
DocProject/Help/*.hhc
DocProject/Help/*.hhk
DocProject/Help/*.hhp
DocProject/Help/Html2
DocProject/Help/html
# Click-Once directory
publish/
# Publish Web Output
*.[Pp]ublish.xml
*.azurePubxml
# Note: Comment the next line if you want to checkin your web deploy settings,
# but database connection strings (with potential passwords) will be unencrypted
*.pubxml
*.publishproj
# Microsoft Azure Web App publish settings. Comment the next line if you want to
# checkin your Azure Web App publish settings, but sensitive information contained
# in these scripts will be unencrypted
PublishScripts/
# NuGet Packages
*.nupkg
# NuGet Symbol Packages
*.snupkg
# The packages folder can be ignored because of Package Restore
**/[Pp]ackages/*
# except build/, which is used as an MSBuild target.
!**/[Pp]ackages/build/
# Uncomment if necessary however generally it will be regenerated when needed
#!**/[Pp]ackages/repositories.config
# NuGet v3's project.json files produces more ignorable files
*.nuget.props
*.nuget.targets
# Microsoft Azure Build Output
csx/
*.build.csdef
# Microsoft Azure Emulator
ecf/
rcf/
# Windows Store app package directories and files
AppPackages/
BundleArtifacts/
Package.StoreAssociation.xml
_pkginfo.txt
*.appx
*.appxbundle
*.appxupload
# Visual Studio cache files
# files ending in .cache can be ignored
*.[Cc]ache
# but keep track of directories ending in .cache
!?*.[Cc]ache/
# Others
ClientBin/
~$*
*~
*.dbmdl
*.dbproj.schemaview
*.jfm
*.pfx
*.publishsettings
orleans.codegen.cs
# Including strong name files can present a security risk
# (https://github.com/github/gitignore/pull/2483#issue-259490424)
#*.snk
# Since there are multiple workflows, uncomment next line to ignore bower_components
# (https://github.com/github/gitignore/pull/1529#issuecomment-104372622)
#bower_components/
# RIA/Silverlight projects
Generated_Code/
# Backup & report files from converting an old project file
# to a newer Visual Studio version. Backup files are not needed,
# because we have git ;-)
_UpgradeReport_Files/
Backup*/
UpgradeLog*.XML
UpgradeLog*.htm
ServiceFabricBackup/
*.rptproj.bak
# SQL Server files
*.mdf
*.ldf
*.ndf
# Business Intelligence projects
*.rdl.data
*.bim.layout
*.bim_*.settings
*.rptproj.rsuser
*- [Bb]ackup.rdl
*- [Bb]ackup ([0-9]).rdl
*- [Bb]ackup ([0-9][0-9]).rdl
# Microsoft Fakes
FakesAssemblies/
# GhostDoc plugin setting file
*.GhostDoc.xml
# Node.js Tools for Visual Studio
.ntvs_analysis.dat
node_modules/
# Visual Studio 6 build log
*.plg
# Visual Studio 6 workspace options file
*.opt
# Visual Studio 6 auto-generated workspace file (contains which files were open etc.)
*.vbw
# Visual Studio LightSwitch build output
**/*.HTMLClient/GeneratedArtifacts
**/*.DesktopClient/GeneratedArtifacts
**/*.DesktopClient/ModelManifest.xml
**/*.Server/GeneratedArtifacts
**/*.Server/ModelManifest.xml
_Pvt_Extensions
# Paket dependency manager
.paket/paket.exe
paket-files/
# FAKE - F# Make
.fake/
# CodeRush personal settings
.cr/personal
# Python Tools for Visual Studio (PTVS)
__pycache__/
*.pyc
# Cake - Uncomment if you are using it
# tools/**
# !tools/packages.config
# Tabs Studio
*.tss
# Telerik's JustMock configuration file
*.jmconfig
# BizTalk build output
*.btp.cs
*.btm.cs
*.odx.cs
*.xsd.cs
# OpenCover UI analysis results
OpenCover/
# Azure Stream Analytics local run output
ASALocalRun/
# MSBuild Binary and Structured Log
*.binlog
# NVidia Nsight GPU debugger configuration file
*.nvuser
# MFractors (Xamarin productivity tool) working folder
.mfractor/
# Local History for Visual Studio
.localhistory/
# BeatPulse healthcheck temp database
healthchecksdb
# Backup folder for Package Reference Convert tool in Visual Studio 2017
MigrationBackup/
# Ionide (cross platform F# VS Code tools) working folder
.ionide/
# Fody - auto-generated XML schema
FodyWeavers.xsd

View File

@ -1,9 +0,0 @@
<Application x:Class="Lotto1.App"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
xmlns:local="clr-namespace:Lotto1"
StartupUri="MainWindow.xaml">
<Application.Resources>
</Application.Resources>
</Application>

View File

@ -1,14 +0,0 @@
using System.Configuration;
using System.Data;
using System.Windows;
namespace Lotto1
{
/// <summary>
/// Interaction logic for App.xaml
/// </summary>
public partial class App : Application
{
}
}

View File

@ -1,10 +0,0 @@
using System.Windows;
[assembly: ThemeInfo(
ResourceDictionaryLocation.None, //where theme specific resource dictionaries are located
//(used if a resource is not found in the page,
// or application resource dictionaries)
ResourceDictionaryLocation.SourceAssembly //where the generic resource dictionary is located
//(used if a resource is not found in the page,
// app, or any theme specific resource dictionaries)
)]

View File

@ -1,11 +0,0 @@
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
<OutputType>WinExe</OutputType>
<TargetFramework>net8.0-windows</TargetFramework>
<Nullable>enable</Nullable>
<ImplicitUsings>enable</ImplicitUsings>
<UseWPF>true</UseWPF>
</PropertyGroup>
</Project>

View File

@ -1,25 +0,0 @@

Microsoft Visual Studio Solution File, Format Version 12.00
# Visual Studio Version 17
VisualStudioVersion = 17.13.35931.197 d17.13
MinimumVisualStudioVersion = 10.0.40219.1
Project("{FAE04EC0-301F-11D3-BF4B-00C04F79EFBC}") = "Lotto1", "Lotto1.csproj", "{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}"
EndProject
Global
GlobalSection(SolutionConfigurationPlatforms) = preSolution
Debug|Any CPU = Debug|Any CPU
Release|Any CPU = Release|Any CPU
EndGlobalSection
GlobalSection(ProjectConfigurationPlatforms) = postSolution
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Debug|Any CPU.ActiveCfg = Debug|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Debug|Any CPU.Build.0 = Debug|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Release|Any CPU.ActiveCfg = Release|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Release|Any CPU.Build.0 = Release|Any CPU
EndGlobalSection
GlobalSection(SolutionProperties) = preSolution
HideSolutionNode = FALSE
EndGlobalSection
GlobalSection(ExtensibilityGlobals) = postSolution
SolutionGuid = {0BA3A6EA-C1B0-4A86-A8F6-7D56CA80A335}
EndGlobalSection
EndGlobal

View File

@ -1,31 +0,0 @@
<Window x:Class="Lotto_Test.MainWindow"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
Title="Lotto" Height="500" Width="600">
<Grid Margin="10">
<Grid.RowDefinitions>
<RowDefinition Height="Auto"/>
<!-- Überschrift -->
<RowDefinition Height="*"/>
<!-- Spielfeld -->
</Grid.RowDefinitions>
<Grid.ColumnDefinitions>
<ColumnDefinition Width="3*"/>
<ColumnDefinition Width="1*"/>
</Grid.ColumnDefinitions>
<TextBlock Text="Lotto Wähle 6 Zahlen"
FontSize="18" FontWeight="Bold"
HorizontalAlignment="Center"
Grid.ColumnSpan="2" Grid.Row="0" Margin="0,0,0,10"/>
<WrapPanel x:Name="Feld" Grid.Column="0" Grid.Row="1"/>
<StackPanel Grid.Column="1" Grid.Row="1" Margin="10,0,0,0">
<TextBlock x:Name="GeldText" FontSize="14" Margin="0,0,0,20"/>
<Button Content="Ziehung" Click="Ziehung_Click" Margin="0,0,0,10"/>
<Button Content="Reset" Click="Reset_Click"/>
</StackPanel>
</Grid>
</Window>

View File

@ -1,236 +0,0 @@
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;
using System.Windows.Media;
namespace Lotto_Test
{
public partial class MainWindow : Window
{
List<int> auswahl = new List<int>();
List<Button> knöpfe = new List<Button>();
List<int> gezogen = new List<int>();
double geld = 2000;
public MainWindow()
{
InitializeComponent();
for (int i = 1; i <= 49; i++)
{
Button b = new Button();
b.Content = i.ToString();
b.Tag = i;
b.Width = 35;
b.Height = 35;
b.Margin = new Thickness(3);
b.Background = Brushes.LightGray;
b.Click += Zahl_Click;
Feld.Children.Add(b);
knöpfe.Add(b);
}
GeldAktualisieren();
}
void Zahl_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
if (gezogen.Count > 0) return;
Button b = (Button)sender;
int n = (int)b.Tag;
if (auswahl.Contains(n))
{
auswahl.Remove(n);
b.Background = Brushes.LightGray;
}
else
{
if (auswahl.Count >= 6)
{
MessageBox.Show("Nur 6 Zahlen erlaubt");
return;
}
auswahl.Add(n);
b.Background = Brushes.LightGreen;
}
}
void Ziehung_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
if (auswahl.Count != 6)
{
MessageBox.Show("Wähle genau 6 Zahlen");
return;
}
if (geld < 5)
{
MessageBox.Show("Nicht genug Geld");
return;
}
geld -= 5;
gezogen.Clear();
List<int> zahlen = new List<int>();
for (int i = 1; i <= 49; i++) zahlen.Add(i);
Random r = new Random();
while (gezogen.Count < 6)
{
int z = r.Next(zahlen.Count);
gezogen.Add(zahlen[z]);
zahlen.RemoveAt(z);
}
int treffer = 0;
foreach (Button b in knöpfe)
{
int z = (int)b.Tag;
if (auswahl.Contains(z))
{
if (gezogen.Contains(z))
{
b.Background = Brushes.LightGreen;
treffer++;
}
else b.Background = Brushes.Red;
}
else b.Background = Brushes.LightGray;
}
double gewinn = 0;
if (treffer == 1) gewinn = 1;
if (treffer == 2) gewinn = 5;
if (treffer == 3) gewinn = 100;
if (treffer == 4) gewinn = 1000;
if (treffer == 5) gewinn = 1500;
if (treffer == 6) gewinn = 2000;
geld += gewinn;
GeldAktualisieren();
MessageBox.Show("Gezogen: " + string.Join(" ", gezogen) +
"\nDeine: " + string.Join(" ", auswahl) +
"\nTreffer: " + treffer +
"\nGewinn: " + gewinn + " €");
}
void Reset_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
auswahl.Clear();
gezogen.Clear();
foreach (Button b in knöpfe)
b.Background = Brushes.LightGray;
GeldAktualisieren();
}
void GeldAktualisieren()
{
GeldText.Text = "Geld: " + geld.ToString("0.00") + " €";
}
}
}

55
README.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,55 @@
# Lotto Spiel WPF Anwendung
## Projektbeschreibung
Diese Anwendung ist ein selbst programmiertes 6-aus-49-Lotto-Spiel mit WPF in C#. Ziel ist es, 6 Zahlen zwischen 1 und 49 auszuwählen, eine Ziehung zu starten und anschließend zu sehen, wie viele Treffer man hat mit einem kleinen Geldsystem.
Beim Start hat man ein Guthaben von **2000€**. Für jede Ziehung werden **5€ Einsatz** abgezogen. Je nach Anzahl der Treffer gibt es dann Gewinne zurück. Alles läuft über eine einfache grafische Oberfläche mit Zahlenauswahl, Ziehungsbutton, Kontostandsanzeige und Reset-Funktion.
Die Anwendung wurde gemeinsam entwickelt und funktioniert komplett lokal ohne Datenbank, Internet oder externe Abhängigkeiten.
---
## Funktionen im Überblick
- Auswahl von genau 6 Zahlen (Buttons von 149)
- Zufällige Ziehung von 6 Lottozahlen
- Automatische Trefferprüfung
- Farbige Darstellung: **Grün = Treffer**, **Rot = kein Treffer**
- Kontostand mit Startguthaben & Einsatz/Gewinn-Logik
- Reset-Button zum Zurücksetzen des Spiels
---
## Aufgabenverteilung
Die Entwicklung haben wir im Team gemacht und dabei Schwerpunkte gesetzt:
### **Jan Dshek**
- Gestaltung der Spielfläche mit WrapPanel
- Benutzerinteraktion (Zahlen klicken, Zustände speichern)
- Eingabeprüfung (max. 6 Zahlen, Guthabencheck)
### **Kevin Dietze**
- XAML-Oberfläche (Layout, UI-Design mit Panels und Buttons)
- Spiellogik (Zufallsziehung, Trefferprüfung, Gewinnvergabe)
- Umsetzung der Seitenleiste inkl. Kontostandsanzeige & Buttons
> Wir haben uns jedoch ständig gegenseitig unterstützt!
---
## Herausforderungen im Projekt
- **Zahlenauswahl beschränken:** Es musste sichergestellt werden, dass wirklich nur 6 Zahlen auswählbar sind.
- **Doppelte Ziehungen vermeiden:** Nach dem Start einer Ziehung sollten keine weiteren Aktionen möglich sein, bevor das Spiel zurückgesetzt wird.
- **Farbmarkierung bei Ziehung:** Anfangs war unklar, wie wir Treffer/Nieten optisch anzeigen lassen wollen. Am Ende haben wir es mit einer Farb-Logik gelöst.
- **Reset sauber machen:** Nach dem Zurücksetzen durfte nichts mehr von vorher sichtbar sein weder alte Ziehungen noch farbige Felder.
---
## Fazit
Das Projekt war eine gute Möglichkeit, die Arbeit mit WPF und C# in der Praxis zu vertiefen. Wir haben gelernt, wie man Benutzerinteraktion sinnvoll umsetzt, mit Zuständen arbeitet und UI und Logik sauber voneinander trennt.
Besonders geholfen hat die klare Aufgabenteilung: Einer eher im Code, der andere am Design aber trotzdem haben wir alles als Team umgesetzt. Die Anwendung läuft stabil, ist verständlich aufgebaut und tut, was sie soll.