Compare commits

...

No commits in common. "main" and "master" have entirely different histories.
main ... master

10 changed files with 762 additions and 55 deletions

63
.gitattributes vendored Normal file
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@ -0,0 +1,63 @@
###############################################################################
# Set default behavior to automatically normalize line endings.
###############################################################################
* text=auto
###############################################################################
# Set default behavior for command prompt diff.
#
# This is need for earlier builds of msysgit that does not have it on by
# default for csharp files.
# Note: This is only used by command line
###############################################################################
#*.cs diff=csharp
###############################################################################
# Set the merge driver for project and solution files
#
# Merging from the command prompt will add diff markers to the files if there
# are conflicts (Merging from VS is not affected by the settings below, in VS
# the diff markers are never inserted). Diff markers may cause the following
# file extensions to fail to load in VS. An alternative would be to treat
# these files as binary and thus will always conflict and require user
# intervention with every merge. To do so, just uncomment the entries below
###############################################################################
#*.sln merge=binary
#*.csproj merge=binary
#*.vbproj merge=binary
#*.vcxproj merge=binary
#*.vcproj merge=binary
#*.dbproj merge=binary
#*.fsproj merge=binary
#*.lsproj merge=binary
#*.wixproj merge=binary
#*.modelproj merge=binary
#*.sqlproj merge=binary
#*.wwaproj merge=binary
###############################################################################
# behavior for image files
#
# image files are treated as binary by default.
###############################################################################
#*.jpg binary
#*.png binary
#*.gif binary
###############################################################################
# diff behavior for common document formats
#
# Convert binary document formats to text before diffing them. This feature
# is only available from the command line. Turn it on by uncommenting the
# entries below.
###############################################################################
#*.doc diff=astextplain
#*.DOC diff=astextplain
#*.docx diff=astextplain
#*.DOCX diff=astextplain
#*.dot diff=astextplain
#*.DOT diff=astextplain
#*.pdf diff=astextplain
#*.PDF diff=astextplain
#*.rtf diff=astextplain
#*.RTF diff=astextplain

363
.gitignore vendored Normal file
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@ -0,0 +1,363 @@
## Ignore Visual Studio temporary files, build results, and
## files generated by popular Visual Studio add-ons.
##
## Get latest from https://github.com/github/gitignore/blob/master/VisualStudio.gitignore
# User-specific files
*.rsuser
*.suo
*.user
*.userosscache
*.sln.docstates
# User-specific files (MonoDevelop/Xamarin Studio)
*.userprefs
# Mono auto generated files
mono_crash.*
# Build results
[Dd]ebug/
[Dd]ebugPublic/
[Rr]elease/
[Rr]eleases/
x64/
x86/
[Ww][Ii][Nn]32/
[Aa][Rr][Mm]/
[Aa][Rr][Mm]64/
bld/
[Bb]in/
[Oo]bj/
[Oo]ut/
[Ll]og/
[Ll]ogs/
# Visual Studio 2015/2017 cache/options directory
.vs/
# Uncomment if you have tasks that create the project's static files in wwwroot
#wwwroot/
# Visual Studio 2017 auto generated files
Generated\ Files/
# MSTest test Results
[Tt]est[Rr]esult*/
[Bb]uild[Ll]og.*
# NUnit
*.VisualState.xml
TestResult.xml
nunit-*.xml
# Build Results of an ATL Project
[Dd]ebugPS/
[Rr]eleasePS/
dlldata.c
# Benchmark Results
BenchmarkDotNet.Artifacts/
# .NET Core
project.lock.json
project.fragment.lock.json
artifacts/
# ASP.NET Scaffolding
ScaffoldingReadMe.txt
# StyleCop
StyleCopReport.xml
# Files built by Visual Studio
*_i.c
*_p.c
*_h.h
*.ilk
*.meta
*.obj
*.iobj
*.pch
*.pdb
*.ipdb
*.pgc
*.pgd
*.rsp
*.sbr
*.tlb
*.tli
*.tlh
*.tmp
*.tmp_proj
*_wpftmp.csproj
*.log
*.vspscc
*.vssscc
.builds
*.pidb
*.svclog
*.scc
# Chutzpah Test files
_Chutzpah*
# Visual C++ cache files
ipch/
*.aps
*.ncb
*.opendb
*.opensdf
*.sdf
*.cachefile
*.VC.db
*.VC.VC.opendb
# Visual Studio profiler
*.psess
*.vsp
*.vspx
*.sap
# Visual Studio Trace Files
*.e2e
# TFS 2012 Local Workspace
$tf/
# Guidance Automation Toolkit
*.gpState
# ReSharper is a .NET coding add-in
_ReSharper*/
*.[Rr]e[Ss]harper
*.DotSettings.user
# TeamCity is a build add-in
_TeamCity*
# DotCover is a Code Coverage Tool
*.dotCover
# AxoCover is a Code Coverage Tool
.axoCover/*
!.axoCover/settings.json
# Coverlet is a free, cross platform Code Coverage Tool
coverage*.json
coverage*.xml
coverage*.info
# Visual Studio code coverage results
*.coverage
*.coveragexml
# NCrunch
_NCrunch_*
.*crunch*.local.xml
nCrunchTemp_*
# MightyMoose
*.mm.*
AutoTest.Net/
# Web workbench (sass)
.sass-cache/
# Installshield output folder
[Ee]xpress/
# DocProject is a documentation generator add-in
DocProject/buildhelp/
DocProject/Help/*.HxT
DocProject/Help/*.HxC
DocProject/Help/*.hhc
DocProject/Help/*.hhk
DocProject/Help/*.hhp
DocProject/Help/Html2
DocProject/Help/html
# Click-Once directory
publish/
# Publish Web Output
*.[Pp]ublish.xml
*.azurePubxml
# Note: Comment the next line if you want to checkin your web deploy settings,
# but database connection strings (with potential passwords) will be unencrypted
*.pubxml
*.publishproj
# Microsoft Azure Web App publish settings. Comment the next line if you want to
# checkin your Azure Web App publish settings, but sensitive information contained
# in these scripts will be unencrypted
PublishScripts/
# NuGet Packages
*.nupkg
# NuGet Symbol Packages
*.snupkg
# The packages folder can be ignored because of Package Restore
**/[Pp]ackages/*
# except build/, which is used as an MSBuild target.
!**/[Pp]ackages/build/
# Uncomment if necessary however generally it will be regenerated when needed
#!**/[Pp]ackages/repositories.config
# NuGet v3's project.json files produces more ignorable files
*.nuget.props
*.nuget.targets
# Microsoft Azure Build Output
csx/
*.build.csdef
# Microsoft Azure Emulator
ecf/
rcf/
# Windows Store app package directories and files
AppPackages/
BundleArtifacts/
Package.StoreAssociation.xml
_pkginfo.txt
*.appx
*.appxbundle
*.appxupload
# Visual Studio cache files
# files ending in .cache can be ignored
*.[Cc]ache
# but keep track of directories ending in .cache
!?*.[Cc]ache/
# Others
ClientBin/
~$*
*~
*.dbmdl
*.dbproj.schemaview
*.jfm
*.pfx
*.publishsettings
orleans.codegen.cs
# Including strong name files can present a security risk
# (https://github.com/github/gitignore/pull/2483#issue-259490424)
#*.snk
# Since there are multiple workflows, uncomment next line to ignore bower_components
# (https://github.com/github/gitignore/pull/1529#issuecomment-104372622)
#bower_components/
# RIA/Silverlight projects
Generated_Code/
# Backup & report files from converting an old project file
# to a newer Visual Studio version. Backup files are not needed,
# because we have git ;-)
_UpgradeReport_Files/
Backup*/
UpgradeLog*.XML
UpgradeLog*.htm
ServiceFabricBackup/
*.rptproj.bak
# SQL Server files
*.mdf
*.ldf
*.ndf
# Business Intelligence projects
*.rdl.data
*.bim.layout
*.bim_*.settings
*.rptproj.rsuser
*- [Bb]ackup.rdl
*- [Bb]ackup ([0-9]).rdl
*- [Bb]ackup ([0-9][0-9]).rdl
# Microsoft Fakes
FakesAssemblies/
# GhostDoc plugin setting file
*.GhostDoc.xml
# Node.js Tools for Visual Studio
.ntvs_analysis.dat
node_modules/
# Visual Studio 6 build log
*.plg
# Visual Studio 6 workspace options file
*.opt
# Visual Studio 6 auto-generated workspace file (contains which files were open etc.)
*.vbw
# Visual Studio LightSwitch build output
**/*.HTMLClient/GeneratedArtifacts
**/*.DesktopClient/GeneratedArtifacts
**/*.DesktopClient/ModelManifest.xml
**/*.Server/GeneratedArtifacts
**/*.Server/ModelManifest.xml
_Pvt_Extensions
# Paket dependency manager
.paket/paket.exe
paket-files/
# FAKE - F# Make
.fake/
# CodeRush personal settings
.cr/personal
# Python Tools for Visual Studio (PTVS)
__pycache__/
*.pyc
# Cake - Uncomment if you are using it
# tools/**
# !tools/packages.config
# Tabs Studio
*.tss
# Telerik's JustMock configuration file
*.jmconfig
# BizTalk build output
*.btp.cs
*.btm.cs
*.odx.cs
*.xsd.cs
# OpenCover UI analysis results
OpenCover/
# Azure Stream Analytics local run output
ASALocalRun/
# MSBuild Binary and Structured Log
*.binlog
# NVidia Nsight GPU debugger configuration file
*.nvuser
# MFractors (Xamarin productivity tool) working folder
.mfractor/
# Local History for Visual Studio
.localhistory/
# BeatPulse healthcheck temp database
healthchecksdb
# Backup folder for Package Reference Convert tool in Visual Studio 2017
MigrationBackup/
# Ionide (cross platform F# VS Code tools) working folder
.ionide/
# Fody - auto-generated XML schema
FodyWeavers.xsd

9
App.xaml Normal file
View File

@ -0,0 +1,9 @@
<Application x:Class="Lotto1.App"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
xmlns:local="clr-namespace:Lotto1"
StartupUri="MainWindow.xaml">
<Application.Resources>
</Application.Resources>
</Application>

14
App.xaml.cs Normal file
View File

@ -0,0 +1,14 @@
using System.Configuration;
using System.Data;
using System.Windows;
namespace Lotto1
{
/// <summary>
/// Interaction logic for App.xaml
/// </summary>
public partial class App : Application
{
}
}

10
AssemblyInfo.cs Normal file
View File

@ -0,0 +1,10 @@
using System.Windows;
[assembly: ThemeInfo(
ResourceDictionaryLocation.None, //where theme specific resource dictionaries are located
//(used if a resource is not found in the page,
// or application resource dictionaries)
ResourceDictionaryLocation.SourceAssembly //where the generic resource dictionary is located
//(used if a resource is not found in the page,
// app, or any theme specific resource dictionaries)
)]

11
Lotto1.csproj Normal file
View File

@ -0,0 +1,11 @@
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
<OutputType>WinExe</OutputType>
<TargetFramework>net8.0-windows</TargetFramework>
<Nullable>enable</Nullable>
<ImplicitUsings>enable</ImplicitUsings>
<UseWPF>true</UseWPF>
</PropertyGroup>
</Project>

25
Lotto1.sln Normal file
View File

@ -0,0 +1,25 @@

Microsoft Visual Studio Solution File, Format Version 12.00
# Visual Studio Version 17
VisualStudioVersion = 17.13.35931.197 d17.13
MinimumVisualStudioVersion = 10.0.40219.1
Project("{FAE04EC0-301F-11D3-BF4B-00C04F79EFBC}") = "Lotto1", "Lotto1.csproj", "{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}"
EndProject
Global
GlobalSection(SolutionConfigurationPlatforms) = preSolution
Debug|Any CPU = Debug|Any CPU
Release|Any CPU = Release|Any CPU
EndGlobalSection
GlobalSection(ProjectConfigurationPlatforms) = postSolution
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Debug|Any CPU.ActiveCfg = Debug|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Debug|Any CPU.Build.0 = Debug|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Release|Any CPU.ActiveCfg = Release|Any CPU
{942F020D-B84B-470F-A50B-A8A5B00E0F83}.Release|Any CPU.Build.0 = Release|Any CPU
EndGlobalSection
GlobalSection(SolutionProperties) = preSolution
HideSolutionNode = FALSE
EndGlobalSection
GlobalSection(ExtensibilityGlobals) = postSolution
SolutionGuid = {0BA3A6EA-C1B0-4A86-A8F6-7D56CA80A335}
EndGlobalSection
EndGlobal

31
MainWindow.xaml Normal file
View File

@ -0,0 +1,31 @@
<Window x:Class="Lotto_Test.MainWindow"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
Title="Lotto" Height="500" Width="600">
<Grid Margin="10">
<Grid.RowDefinitions>
<RowDefinition Height="Auto"/>
<!-- Überschrift -->
<RowDefinition Height="*"/>
<!-- Spielfeld -->
</Grid.RowDefinitions>
<Grid.ColumnDefinitions>
<ColumnDefinition Width="3*"/>
<ColumnDefinition Width="1*"/>
</Grid.ColumnDefinitions>
<TextBlock Text="Lotto Wähle 6 Zahlen"
FontSize="18" FontWeight="Bold"
HorizontalAlignment="Center"
Grid.ColumnSpan="2" Grid.Row="0" Margin="0,0,0,10"/>
<WrapPanel x:Name="Feld" Grid.Column="0" Grid.Row="1"/>
<StackPanel Grid.Column="1" Grid.Row="1" Margin="10,0,0,0">
<TextBlock x:Name="GeldText" FontSize="14" Margin="0,0,0,20"/>
<Button Content="Ziehung" Click="Ziehung_Click" Margin="0,0,0,10"/>
<Button Content="Reset" Click="Reset_Click"/>
</StackPanel>
</Grid>
</Window>

236
MainWindow.xaml.cs Normal file
View File

@ -0,0 +1,236 @@
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;
using System.Windows.Media;
namespace Lotto_Test
{
public partial class MainWindow : Window
{
List<int> auswahl = new List<int>();
List<Button> knöpfe = new List<Button>();
List<int> gezogen = new List<int>();
double geld = 2000;
public MainWindow()
{
InitializeComponent();
for (int i = 1; i <= 49; i++)
{
Button b = new Button();
b.Content = i.ToString();
b.Tag = i;
b.Width = 35;
b.Height = 35;
b.Margin = new Thickness(3);
b.Background = Brushes.LightGray;
b.Click += Zahl_Click;
Feld.Children.Add(b);
knöpfe.Add(b);
}
GeldAktualisieren();
}
void Zahl_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
if (gezogen.Count > 0) return;
Button b = (Button)sender;
int n = (int)b.Tag;
if (auswahl.Contains(n))
{
auswahl.Remove(n);
b.Background = Brushes.LightGray;
}
else
{
if (auswahl.Count >= 6)
{
MessageBox.Show("Nur 6 Zahlen erlaubt");
return;
}
auswahl.Add(n);
b.Background = Brushes.LightGreen;
}
}
void Ziehung_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
if (auswahl.Count != 6)
{
MessageBox.Show("Wähle genau 6 Zahlen");
return;
}
if (geld < 5)
{
MessageBox.Show("Nicht genug Geld");
return;
}
geld -= 5;
gezogen.Clear();
List<int> zahlen = new List<int>();
for (int i = 1; i <= 49; i++) zahlen.Add(i);
Random r = new Random();
while (gezogen.Count < 6)
{
int z = r.Next(zahlen.Count);
gezogen.Add(zahlen[z]);
zahlen.RemoveAt(z);
}
int treffer = 0;
foreach (Button b in knöpfe)
{
int z = (int)b.Tag;
if (auswahl.Contains(z))
{
if (gezogen.Contains(z))
{
b.Background = Brushes.LightGreen;
treffer++;
}
else b.Background = Brushes.Red;
}
else b.Background = Brushes.LightGray;
}
double gewinn = 0;
if (treffer == 1) gewinn = 1;
if (treffer == 2) gewinn = 2;
if (treffer == 3) gewinn = 5;
if (treffer == 4) gewinn = 100;
if (treffer == 5) gewinn = 1000;
if (treffer == 6) gewinn = 200000000;
geld += gewinn;
GeldAktualisieren();
MessageBox.Show("Gezogen: " + string.Join(" ", gezogen) +
"\nDeine: " + string.Join(" ", auswahl) +
"\nTreffer: " + treffer +
"\nGewinn: " + gewinn + " €");
}
void Reset_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
auswahl.Clear();
gezogen.Clear();
foreach (Button b in knöpfe)
b.Background = Brushes.LightGray;
GeldAktualisieren();
}
void GeldAktualisieren()
{
GeldText.Text = "Geld: " + geld.ToString("0.00") + " €";
}
}
}

View File

@ -1,55 +0,0 @@
# Lotto Spiel WPF Anwendung
## Projektbeschreibung
Diese Anwendung ist ein selbst programmiertes 6-aus-49-Lotto-Spiel mit WPF in C#. Ziel ist es, 6 Zahlen zwischen 1 und 49 auszuwählen, eine Ziehung zu starten und anschließend zu sehen, wie viele Treffer man hat mit einem kleinen Geldsystem.
Beim Start hat man ein Guthaben von **2000€**. Für jede Ziehung werden **5€ Einsatz** abgezogen. Je nach Anzahl der Treffer gibt es dann Gewinne zurück. Alles läuft über eine einfache grafische Oberfläche mit Zahlenauswahl, Ziehungsbutton, Kontostandsanzeige und Reset-Funktion.
Die Anwendung wurde gemeinsam entwickelt und funktioniert komplett lokal ohne Datenbank, Internet oder externe Abhängigkeiten.
---
## Funktionen im Überblick
- Auswahl von genau 6 Zahlen (Buttons von 149)
- Zufällige Ziehung von 6 Lottozahlen
- Automatische Trefferprüfung
- Farbige Darstellung: **Grün = Treffer**, **Rot = kein Treffer**
- Kontostand mit Startguthaben & Einsatz/Gewinn-Logik
- Reset-Button zum Zurücksetzen des Spiels
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## Aufgabenverteilung
Die Entwicklung haben wir im Team gemacht und dabei Schwerpunkte gesetzt:
### **Jan Dshek**
- Gestaltung der Spielfläche mit WrapPanel
- Benutzerinteraktion (Zahlen klicken, Zustände speichern)
- Eingabeprüfung (max. 6 Zahlen, Guthabencheck)
### **Kevin Dietze**
- XAML-Oberfläche (Layout, UI-Design mit Panels und Buttons)
- Spiellogik (Zufallsziehung, Trefferprüfung, Gewinnvergabe)
- Umsetzung der Seitenleiste inkl. Kontostandsanzeige & Buttons
> Wir haben uns jedoch ständig gegenseitig unterstützt!
---
## Herausforderungen im Projekt
- **Zahlenauswahl beschränken:** Es musste sichergestellt werden, dass wirklich nur 6 Zahlen auswählbar sind.
- **Doppelte Ziehungen vermeiden:** Nach dem Start einer Ziehung sollten keine weiteren Aktionen möglich sein, bevor das Spiel zurückgesetzt wird.
- **Farbmarkierung bei Ziehung:** Anfangs war unklar, wie wir Treffer/Nieten optisch anzeigen lassen wollen. Am Ende haben wir es mit einer Farb-Logik gelöst.
- **Reset sauber machen:** Nach dem Zurücksetzen durfte nichts mehr von vorher sichtbar sein weder alte Ziehungen noch farbige Felder.
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## Fazit
Das Projekt war eine gute Möglichkeit, die Arbeit mit WPF und C# in der Praxis zu vertiefen. Wir haben gelernt, wie man Benutzerinteraktion sinnvoll umsetzt, mit Zuständen arbeitet und UI und Logik sauber voneinander trennt.
Besonders geholfen hat die klare Aufgabenteilung: Einer eher im Code, der andere am Design aber trotzdem haben wir alles als Team umgesetzt. Die Anwendung läuft stabil, ist verständlich aufgebaut und tut, was sie soll.